Quantcast
Loading...
Are you the publisher? Claim or contact us about this channel


Embed this content in your HTML

Search

Report adult content:

click to rate:

Account: (login)
Loading...

More Channels


Showcase


Channel Catalog


Loading...

Channel Description:

Critical analysis of scholarly open-access publishing

older | 1 | .... | 8 | 9 | (Page 10) | 11 | 12 | newer

    0 0

    Pharma Intelligence

    On pharmaceuticals.

    Need to publish an article quickly? The Asian Journal of Pharmaceutical Science and Technology can make you a published author in a matter of days.

    According to its homepage, the “Asian Journal of Pharmaceutical Science and Technology (AJPST) is an international peer-reviewed multidisciplinary journal, scheduled to appear bi-annual [sic] and serve as a means for scientific information exchange in the international pharmaceutical forum.”

    In fact it is a low-quality vanity press that only aims to make easy money from desperate or unwary researchers.

    It’s published by a firm called Pharma Intelligence, a company that brags it’s the “world’s leading publisher of science and health information” (not true).

    Pharma Intelligence publishes 26 low-quality journals and is based in Chennai, India. I think it also publishes a bunch of standalone megajournals that do not carry the Pharma Intelligence brand.

    One-day peer review

    One-day peer review

    The company is currently spamming scholarly authors and offering a one-day peer review period, followed by a two-day wait to get the paper published. So you can submit your scholarly paper on Monday and have it published by the end of the week.

    One might think that scholars would avoid such an obviously fake journal, but the issues are full of papers. The most recent issue, volume 2015 issue 4, has 14 articles in it, so far.

    The journal claims an impact factor too, declaring, “Scientific Journal Impact Factor Value for 2012  SJIF 2012 = 3.997

    Hat tip: Dr. Janusz Mierczynski



    denverjeffreyPharma IntelligenceOne-day peer reviewdenverjeffreyPharma IntelligenceOne-day peer review

    0 0

    Computer Modelling and New Technologies

    Earlier articles cite articles published later.

    Some articles in volume 17, issue 5 (2013) of the Latvian journal Computer Modelling and New Technologies have references at the end dated 2014. Here’s how it happened.

    I wrote earlier about the two different versions of the journal Computer Modelling and New Technologies, one for regular submissions, and the second — likely associated with a Chinese article broker — with submissions chiefly from Chinese scholars.

    Because it was indexed in Engineering Index (EI, also known as Compendex), the journal was popular with researchers in China, many of whom need publications in EI-indexed journals to meet graduation or university promotion requirements.

    However, the journal was dropped from Engineering Index at the end of 2014.

    This was a problem for the journal’s publisher, because —I theorize — it had agreed to accept and publish papers from the Chinese article broker in an Engineering Index journal. It was a problem for the article broker, because —I theorize — it had agreed to provide their customers publication in an EI journal.

    The solution? Add a new issue to the 2013 volume. The 2013 volume is before the indexing was cut off, but a new issue 5 was retrospectively added and not published until 2015.

    Have a look: volume 17, issue 5 (2013).

    It contains dozens of articles, including some that contain 2014 references at the end of them, despite the volume’s 2013 date.  The publisher created this issue 5 of a then-quarterly journal to “back-date” the articles.

    Here are three examples:

    ddd

    This 2014 article is cited in an article “published” in 2013.

    This same situation is occurring with the Turkish journal Energy Education Science and Technology Part A, a subscription journal published by Sila Science.

    Have a look at this journal’s Volume 32 (6) November 2014, with 548 articles, many out of the journal’s scope. When the publisher learned its coverage in EI was going to be cancelled, it crammed all these pending articles into its last 2014 issue. New articles continued to appear there even in 2015.

    Be prepared for more of this. Chinese (and Russian, and Iranian) article brokers are making deals with indexed journals — both open access and subscription — and arranging the publishing of hundreds of ghostwritten and low-quality articles for their customers, customers who appear as authors on the published papers.

    The age of the article broker, a multi-billion dollar business, is here. Article brokers are flourishing.



    denverjeffreyComputer Modelling and New TechnologiesddddenverjeffreyComputer Modelling and New Technologiesddd

    0 0

    Large new OA publishers

    The logos of Juniper Publishers and Cresco, two recently-launched OA publishers.

    There is no slowdown in the creation and launching of new open-access journals and publishers. Here I briefly describe the recent launches of two questionable open-access publishers — Cresco Online Publishing (36 journals) and Juniper Publishers (36 journals).

    First, Juniper Publishers. This publisher lists the following two addresses:

    Juniper Publishing Group
    Inext Ventures Inc.
    3200 E Guasti Road #100
    Ontario, CA 91761
    United States

    Juniper Publishers
    Al Fardan building no 2
    7th Floor, Flat no: 702
    Land mark: Al Ghubaiba busstation
    Burdubai, Dubai, UAE

    The first address is that of a company called Mailbox Plus Virtual Office, a mail forwarding service. The strategy here is to make the publisher appear U.S.-based, when in fact it is not.

    I think Juniper’s real address is the one in Dubai. This address is likely that of an apartment, meaning thirty-six science journals are being published by one man out of a flat in Dubai.

    When I examined this publisher, no editorial boards were established, yet the publisher was accepting article submissions.

    In fact, I learned about Juniper because someone forwarded me a spam email from the publisher soliciting editorial board service. Here’s a selection from the spam:

    Greetings from Juniper Publishers!!

    It’s our honor to collaborate with eminent people like you, after going through your profile I take the pleasure of inviting you to serve as an Editor for our JOJ Ophthalmology. We request you to kindly support us by accepting our proposal for being an Editor of our Journal.

    The spam was signed “Christina Edwards, Assistant Managing Editor,” a name and title I think are contrived.

    Next, Cresco Online Publishing.

    Cresco is the publishing organization

    Hastily put together.

    This publisher launched before it was ready. That is to say, the website is unfinished and still contains Latin filler text. Also, its telephone number is given as “(123) 123 123.”

    I also learned about this publisher through a spam email soliciting editorial board membership:

    Greetings from Cresco Online Publishing.
    Cresco is the open access platform for publishing scientific content online. The Journal under the open access platform publishes latest research content happening all over the world. The Journal Trends and Advancements in Biochemistry (TAB) accounts for the research in the field of Biochemistry and Biochemical Techniques.
    All the articles published in the journal are peer-reviewed by our editorial team. Our editorial team forms with the combination of editors and reviewers in the fields of Biochemistry and Biochemical Techniques. We are in the process of forming the editorial board for our journal.

    This one is signed “Emily, Editorial Manager,” yet another fake persona. The publisher purports to be based in New York, but it’s really based in South Asia.

    The journals from both publishers are broad in scope and cover fields already over-saturated with open-access journals.

    I recommend that scholars completely avoid associating with all 72 journals from both Juniper Publishing Group and Cresco Online Publishing.

     

    Appendix A: List of Juniper Publishers journals as of 2015-09-04:

    1. Academic Journal of Pediatrics & Neonatology
    2. Advanced Research in Gastroenterology & Hepatology
    3. Advances in Biotechnology & Microbiology
    4. Advances in Dentistry & Oral Health
    5. Aeronautics & Aerospace International Journal
    6. Agricultural Research & Technology: Open Access Journal
    7. Anatomy Physiology & Biochemistry International Journal
    8. Cancer Therapy & Oncology International Journal
    9. Civil Engineering Research Journal
    10. Current Research in Diabetes & Obesity Journal
    11. Global Journal of Nanomedicine
    12. Global Journal of Otolaryngology
    13. Global Journal of Pharmacy & Pharmaceutical Sciences
    14. International Journal of Cell Science & Molecular Biology
    15. International Journal of Environmental Sciences & Natural Resources
    16. International Journal of Pulmonary & Respiratory Sciences
    17. JOJ Biosensors & Bioelectronics
    18. JOJ Ophthalmology
    19. JOJ Public Health
    20. JOJ Urology & Nephrology
    21. Journal of Anesthesia & Intensive Care Medicine
    22. Journal of Cardiology & Cardiovascular Therapy
    23. Journal of Dairy & Veterinary Sciences
    24. Journal of Electronics & Embedded Engineering
    25. Journal of Forensic Sciences & Criminal Investigation
    26. Journal of Gynecology and Women’s Health
    27. Journal of Pharmacology & Clinical Research
    28. Journal of Virology and Current Research
    29. Journal of Yoga and Physiotherapy
    30. Nutrition and Food Science International Journal
    31. Open Access Journal of Neurology & Neurosurgery
    32. Open Access Journal of Toxicology
    33. Organic & Medicinal Chemistry International Journal
    34. Orthopedics and Rheumatology Open Access Journal
    35. Psychology and Behavioral Science International Journal
    36. Robotics & Automation Engineering Journal

    Appendix B: List of Cresco Online Publishing journals as of 2015-09-04:

    1. Advancements in Electrical and Electronics Technology
    2. Journal of Applied and Advanced Physics
    3. Journal of Buddhism and Living
    4. Journal of Business and Human Resource Management
    5. Journal of Civil and Architectural Engineering
    6. Journal of Computer Science and Software Development
    7. Journal of Etiology and Animal Health
    8. Journal of Information Technology and Telecommunications
    9. Journal of Mechanical and Automobile Engineering
    10. Journal of Pharmacology and Pharmacovigilance
    11. Journal of Plant Health and Technology
    12. Trends and Advancements of Biochemistry
    13. Annals of Chemistry
    14. Annals of Surgery International
    15. Arts, Literature and Linguistics
    16. Astronomy and Space Science Astronomy and Space Science
    17. Advances in Clinical and Medical Microbiology
    18. Cancer Research and Oncology
    19. Cell and Molecular Biology Cell and Molecular Biology
    20. Diabetes Research and Metabolism
    21. Education and E-learning Education and E-learning
    22. Genetic Engineering and Gene Cloning
    23. Heart and Cardiology
    24. Infectious Diseases and Vaccines
    25. Journal of Food Technology and Nutrition Sciences
    26. Kidney and Urological Research
    27. Mathematics and Statistics
    28. Obesity, Overweight and Bariatric Surgery
    29. Neurology, Brain and Psychiatry
    30. Oral Health and Dentistry Research
    31. Plant Science and Biotechnology
    32. Research in HIV and Retroviral Infections
    33. Social Sciences & Psychology
    34. Trends in Biotechnology
    35. Trends in Clinical Research
    36. Trends in Gastroenterology


    denverjeffreyLarge new OA publishersCresco is the publishing organizationdenverjeffreyLarge new OA publishersCresco is the publishing organization

    0 0

    The recently-launched OMICS Group journal.

    The recently-launched OMICS Group journal.

    OMICS Group recently launched a new open-access journal called Diagnostic Pathology: Open Access. The title closely matches that of the BioMed Central (BMC) journal Diagnostic Pathology. It also matches the scope of The Diagnostic Pathology Journal, a new open-access journal launched by the former editor-in-chief of the BMC journal.

    OMICS Group has a track record of launching journals whose titles match or closely match those of established and respected journals. OMICS then proceeds to trade on the ambiguity, tricking some paying authors into thinking its journal is the real one. It does the same thing for many of the hundreds of academic conferences it organizes.

    OMICS Group is now spamming authors, seeking papers for the new copycat journal’s “inaugural issue.” The spam email misrepresents the true headquarters location of OMICS Group, declaring a Foster City, California address, instead of its true location, Hyderabad, India.

    The BioMed Central journal, with its strong impact factor.

    The BioMed Central journal, with its strong impact factor.

    The former editor-in-chief of BMC’s Diagnostic Pathology recently launched his own journal, The Diagnostic Pathology Journal. Apparently fed up with the status quo of scholarly publishing, Dr. Klaus Kayser of Humboldt University, Berlin, took matters into his own hands.

    Another new journal.

    Another new journal.

    Dr. Kayser apparently became upset that gold open-access journals with higher prestige are able to charge authors more to publish in them. In his opening editorial in the new journal, Dr. Kayser asks,

    Some of the publishers adjust their publication fee to the citation index (CI) of the corresponding journal. Why?

    [Kayser refers to the impact factor as the “citation index.”]

    —Dr. Klaus Kayser

    —Dr. Klaus Kayser

    Dr. Kayser’s new journal is not a predatory journal and is not on my list.

    According to the BMC journal’s website, the current author fee is “£1370/$2145/€1745,” a high price indeed. BioMed Central journals are very expensive to publish in. Many are unable to afford to publish in BMC journals.

    Clearly, OMICS Group sees the money to be made by publishing articles in the field of diagnostic pathology and seeks to profit as well.

    The system of payments from authors has greatly damaged scholarly communication. To level the playing field, scholarly publishing needs a system that publishes research based on its quality, novelty, scientific soundness, and importance, and not merely on the author’s ability to purchase the publishing in a pay-to-play journal.



    denverjeffreyThe recently-launched OMICS Group journal. The BioMed Central journal, with its strong impact factor.Another new journal.—Dr. Klaus KayserdenverjeffreyThe recently-launched OMICS Group journal. The BioMed Central journal, with its strong impact factor.Another new journal.—Dr. Klaus Kayser

    0 0

    Impact Factor Services for International Journals

    Worthless metrics.

    Let me introduce Impact Factor Services for International Journals (I.F.S.I.J), the newest addition to my list of misleading metrics companies. The firm’s mission is to help low-quality and predatory journals appear legitimate and successful, even when they are worthless and dangerous. It contrives and licenses nine different types of “factors” to journal publishers.

    The company makes available these discrete metrics:

    Impact Factor (IF)
    Journal Total Quality Factor (JTQF)
    Journal Regularity Factor (JRF)
    Journal Indexing Factor (JIF)
    Journal Popularity Factor (JPF)
    Journal Technical Quality Factor (JTQF)
    Journal Citation Factor (JCFE)
    Journal Editorial Quality Factor (JEQF) Journal Originality Factor (JOF)

    A journal can license its impact factor for forty dollars per year. The other metrics are also available individually, or you can purchase the entire package of all the metrics for ₹2000 per year (the price is not given in dollars).

    According to the service’s “Contact” page, it’s based in Pune, Maharashtra, India and operated by Mr. P.R. Choubey, M.Tech, Electrical Power System.

    As a condition of using the service. Mr. Choubey tells his customers, “Note: once the journal is indexed it is mandatory to publish IFSIJ logo on journal website.”

    An example of a journal that uses these metrics is Annals of Phytomedicine, and it displays the fake values prominently:

    Annals of Phytomedicine

    Annals of misrepresentation.

    In my opinion, any journal that showcases one or more of Mr. Choubey’s bogus “factors” is a journal that researchers should avoid.

    Many open-access journals, especially those based in South Asia, now use fake metrics to attract article submissions and the money that follows.

    Don’t submit your work to any journal that advertises a fake impact factor or any other made-up metric.

    Hat tip: Shirley Ainsworth



    denverjeffreyImpact Factor Services for International JournalsAnnals of PhytomedicinedenverjeffreyImpact Factor Services for International JournalsAnnals of Phytomedicine

    Loading...
    0 0

    article spinning

    Be prepared for article spinning.

    Article spinning is an increasingly-popular technique for creating plagiarized scholarly articles that plagiarism-detection software doesn’t always catch. It involves using software to copy and rephrase a published scholarly to create a new article. Terms and phrases in the source article are replaced with synonymous ones. Here’s an example.

    The first of the two articles below is the original one. The second one duplicates much of the content using the “article spinning” technique, replacing words and phrases with synonymous words and phrases.

    Zai, M. A. K. Y., Ansari, M. K., Quamar, J., Husain, M. A., & Iqbal, J. (2010). Stratospheric ozone in the perspectives of exploratory data analysis for Pakistan atmospheric regions. Journal of Basic and Applied Sciences, 6(1), 45-49.

    Mian, K., Abbas, S. Z., Kazimi, M. R., Rasheed, F. U., Raza, A., & Iqbal, S. M. Z. (2015). Study heftiness in the astrophysical turbulence at Pakistan air space. European Academic Research, 2(12), 15697-15709.

    Example

    Here’s an example, showing the original article first, followed by the spun one.

    The original (2010) article.

    The original (2010) article.

    The copied (2015) article.

    The copied (2015) article.

    Text of example (original article):

    (b) For normal data, the sample mean and variance are the unbiased estimators of location of the underlying distribution. Most physical data sets are not normally distributed even after transformation, because the assumption of an underlying normal distribution is a mathematical idealization that is never met exactly in practice because large data sets inevitably contain outliers.

    Text of example (spun article):

    (c) For Gaussian data, the example nasty and alteration are the unbiased estimators of location of the Gaussian distribution. Greatest bodily information circles are not Gaussian distributed smooth after alteration, since the supposition of Gaussian distribution is a exact romanticism that is not ever encountered precisely in repetition since big data groups unavoidably cover outliers [10].

    Note how the phrase “sample mean” was converted to “example nasty” and the phrase “mathematical idealization” was changed to “a exact romanticism,” altering the meaning in both cases. There are numerous other cases of “spun” paragraphs in the article; in fact; it appears that most of the article is unoriginal and spun from the earlier one.

    I am informed but cannot confirm that the listed second (and corresponding) author of the spun article, S. Zeeshan Abbas, earned his Ph.D. at the University of Karachi largely because of the publication of the spun article in European Academic Research.

    European Academic Research

    Euro-trash.

    European Academic Research, where the spun article is published, is an extremely low-quality journal included on my list of questionable journals. Its co-editor-in-chief is Ecaterina Patrascu, a Romanian I reported on last year when she and her associates launched the ridiculous journal American Research Thoughts.

    I think European Academic Research is just another of Patrascu’s money-making schemes, and the journal’s publication of this rubbish article is evidence of that. Note that European Academic Research, including the bogus article described here, is indexed in Google Scholar, the world’s largest index of junk science.

    Also, the spun article’s title — “Study heftiness in the astrophysical turbulence at Pakistan air space” — is nonsense.

    Another complication: The Journal of Basic and Applied Sciences, where the original article appeared, is published by a firm called Lifescience Global, a publisher also included on my list. On the journal’s “Previous issues” page, most of the links to earlier volumes and issues do not work properly and lead only to advertising, meaning most of the journal’s earlier content is lost, and many who paid to publish in the journal were ripped off. I accessed the 2010 article discussed here through an archived copy in Research Gate.

    Article spinning is chiefly used as a dishonest tool for search engine optimization (SEO). There are software packages and websites that will spin text for free in some cases. Its use as described here is a re-purposing of the technique and offers researchers a way to get scholarly publications without having to do any real work.



    denverjeffreyarticle spinningThe original (2010) article.The copied (2015) article.European Academic Researchdenverjeffreyarticle spinningThe original (2010) article.The copied (2015) article.European Academic Research

    0 0

    Dutch Amoeba Newsletter Hijacked

    Infected.

    The Dutch journal Amoeba: NJN-mededelingenblad has been hijacked. The hijackers have changed the title to Amoeba Journal, stealing and copying the original journal’s ISSN, publisher, and even its telephone number.

    I cannot find any website for the original journal, which was a newsletter and has apparently ceased publication.

    It was published by the Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN), the Dutch Youth Federation for the Study of Nature. The journal is still included in the Thomson Reuters Master List:

    Thomson Reuters Master List

    This list does not guarantee that a journal is good.

    Many researchers outside of Anglophone countries use the Thomson Reuters Master List as a quick check of journal legitimacy. Journal hijackers use the list as a source of ideas for which journals to hijack.

    The hijacked Amoeba Journal makes some ridiculous claims. It says,

    Amoeba is the leading open-access journal, providing a platform for publishing innovative and research articles. As an open access journal, articles in Amoeba will always be freely available online and readily accessible. This means that your work will be recognized and can be searched in Google Scholar.

    I’ve included this case of journal hijacking on my list of hijacked journals. The list now includes over 80 cases of journal hijackings.

    Journal hijackers create counterfeit websites for indexed journals, and then they spam for article submissions. They accept pretty much everything submitted, billing the authors for the open-access publishing fees.

    I think most authors victimized by journal hijackers are based in Africa, Asia, and Eastern Europe.

    Amoeba

    A scan of the original newsletter’s cover.

    Thanks to: Leo Wajiers for his help and advice and for translating the newsletter title and getting the above picture of the victim journal.



    denverjeffreyDutch Amoeba Newsletter HijackedThomson Reuters Master ListAmoebadenverjeffreyDutch Amoeba Newsletter HijackedThomson Reuters Master ListAmoeba

    0 0

    Publication Web of Science

    “Publication Web of Science — Publication Scopus —Translation of scientific articles and texts on request.”

    A Russia-based article broker has appeared that offers various services to researchers, including writing research papers and also arranging the publication of researchers’ manuscripts in impact factor and Scopus-indexed journals.

    The company calls itself Big Time Publ. and its URL is http://WoS-Scopus.com.

    On its “Prices” page, the company lists the costs of its services. One of these services, seen below as translated by Google, is “Writing articles to order.”

    Writing articles to order

    Writing articles to order, a service of article brokers.

    Emails now being circulated under the name Nikolay Taranov and sent to the editors of some respected journals seek collaborations between Big Time Publ. and the journals. Article brokers such as this one always try to find Scopus or Web of Science indexed journals that they can collaborate with.

    For some of the independent journals, the offers of thousands of dollars to publish a few manuscripts are impossible to resist. Here’s an example of one such offer sent to a scholarly journal editor:

    From: Taranov Nikolay <info@wos-scopus.com>
    Date: 2015-09-20 10:09 GMT+02:00
    Subject: Proposition for cooperation.
    To: [redacted]
    Dear [Redacted],

    Russian-Ukrainian publishing company Big Time Publ. is willing to perform a favour for you in representing your interests, promotion of the journal, increasing citations, as well as assistance in the modernization of research activities on the territory of Russia and Ukraine and other CIS countries.

    The [redacted journal title] is becoming very well known and revered in the Russian scientific community, for which reason there is a large number of contemporary authors of scientific papers wanting to become a part of the global information society and that we are ready to provide you for consideration and publication of manuscripts in the journal on a regular basis.

    We would like to inquire if you are interested in this proposition of cooperation?

    If the answer is yes, let us formulate our interaction mechanism that we could take as a basis for joint cooperation.

    Any information which you may give us will be gratefully appreciated and treated strictly confidentially.

    Looking forward to your reply,

    Nikolay Taranov,
    CEO, Big Time Publ.
    WoS-Scopus.com

    wos.scopus@gmail.com
    info@wos-scopus.com
    +38(050) 146-01-03
    +7(499) 403-16-63

    The company has a Facebook page called Big Time WoS-Scopus.com.

    Analysis

    The system of payments from authors, popularized by the gold open-access model, is leading to a profusion of scams such as this one. The services this company offers constitute research misconduct and violate publishing ethics.

    Researchers using the services of companies like Big Time Publ. risk having their published articles retracted when the scam is exposed. Also, even if the articles are not withdrawn, the journals risk being removed from Web of Science and Scopus when their collaborations with article brokers are exposed.

    The best strategy — and the safest route — is to write research articles yourself and submit them to high quality subscription journals.



    denverjeffreyPublication Web of ScienceWriting articles to orderdenverjeffreyPublication Web of ScienceWriting articles to order

    0 0

    International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP). WASET

    A bogus conference with a duplicate name designed to trick people.

    Over the past couple weeks I’ve received several emails informing me about two scholarly publishers / conference organizers and their intentional use of duplicate or nearly-duplicate journal titles and conference names.

    One of the most prolific conference-name copiers is WASET, the so-called World Academy of Science, Engineering and Technology that is not really an academy at all. In the image above, we see that WASET is holding a conference next year in Chicago, the International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP). They’re also holding an earlier version of the bogus conference next month in Osaka.

    International Conference on Traffic and Transport Psycholog

    The authentic conference.

    The real International Conference on Traffic and Transport Psychology will be held next year in Brisbane, Qld., Australia, and the conference only takes place every five years. It’s organized by the Centre for Accident Research & Road Safety — Queensland. If this is your field, I recommend that you completely ignore the WASET and head to Brisbane instead.

     

    More OMICS Group Copying

    OMICS Group, a predatory publisher from Hyderabad, India, likes to copy or closely copy journal titles to trick researchers into thinking their low-quality knock-off is the real thing. Here are two examples.

    Insight Medical Publishing, also known as iMedPub, is a trashy imprint or brand now owned by OMICS Group. They’re currently launching a new title, the Journal of Clinical Epigenetics. Their spam email refers to it only as Clinical Epigenetics at times, a tactic to fool people into believing the spam is for Clinical Epigenetics, the official journal of the Clinical Epigenetics Society, and now published by BioMed Central.

    Journal of Dual Diagnosis

    The legitimate journal.

    Taylor & Francis publishes the Journal of Dual Diagnosis, and OMICS Group has also ripped off this title. Again, their ImedPub imprint publishes the copycat journal Dual Diagnosis: Open Access.

    Dual Diagnosis Open Access

    OMICS Group rubbish.

    OMICS Group is also organizing a conference called Dual Diagnosis, and the spam email for that conference is signed by a person with a familiar name:

    Sophia Loren

    Bad choice for a fake name.



    denverjeffreyInternational Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP). WASETInternational Conference on Traffic and Transport PsychologJournal of Dual DiagnosisDual Diagnosis Open AccessSophia LorendenverjeffreyInternational Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP). WASETInternational Conference on Traffic and Transport PsychologJournal of Dual DiagnosisDual Diagnosis Open AccessSophia Loren

    0 0

    Another spammer.

    Another spammer.

    The publisher Open Access Text (OAT) follows several of the same, questionable business practices as Hyderabad, India-based OMICS Group, leading me to suspect that it may have been acquired by OMICS. Currently in the middle of a massive spamming campaign, OAT uses the “my previous email” ploy, using emails to bait researchers with the promise of a fast peer review process.

    Open Access Text claims it is headquartered in London — specifically at 36-40 Copperfield Road — but examining that address on Google Maps, one merely sees a block of apartments, an unlikely location for a real medical publisher.

     Open Access Text Pvt. Ltd Suite A, 36-40 Copperfield Road, Mile End, London, E3 4RR, UK info@oatext.com +44 203 657 9099

    Another fake headquarters address.

    By my count, OAT publishes 24 broad-scoped journals in the bio-medical sciences (list below). Here’s a transcript of a recent spam from OAT:

    From: Global Surgery <robert@surgeryopen.com>
    Reply-To: robert@surgeryopen.com” <robert@surgeryopen.com>
    Date: Monday, September 28, 2015 at 11:17 AM
    To: Norman Sleep <norm@stanford.edu>
    Subject: Global Surgery

    Dear Colleague,

    Hoping that you might be busy and could not reply to my previous e-mail, I hereby make a follow-up. We would like to invite an article for the publication in Global Surgery (GOS-(ISSN: 2396-7307).  Prof. J. Michael Millis is the Founding Editor for this journal and we have started this journal with help of eminent scientists from all over the world.

    All submitted articles will be reviewed by Founding Editor-in-Chief, and we have a Rapid Review Process and Publication Facility which allows submission to be published in just over 7-10 days.  Based on your recent contributions, it is a great pleasure for me to invite you to contribute an article to GOS.

    I welcome you to submit the articles to robert@surgeryopen.com
    Thank you for your time and consideration.
    Regards
    Amanda Venis
    Managing Editor

    supporting
    Dr. J. Michael Millis
    Editor in Chief

    The journal’s editor-in-chief, Dr. Millis, holds impressive appointments. His email signature lists them as:

    Michael Millis, M.D.
    Professor of Surgery
    Vice Chair for Global Surgery
    Director, University of Chicago Transplant Center Chief, Section of Transplantation Liver Transplantation and Hepatobiliary Surgery
    University of Chicago

    Why is someone with such impressive credentials the editor-in-chief of a journal that advertises “a Rapid Review Process and Publication Facility which allows submission [sic] to be published in just over 7-10 days”?

    The spam email, which solicits manuscripts for a surgery journal, was emailed to a professor of geophysics, a seismologist.

    Dr. Millis’ amanuensis is Amanda Venis. I searched this name in Google and found some evidence “she” might be associated with OMICS Group:

    Amanda Venis

    Amanda Venis, do you also work for OMICS Group? Does OMICS own OAText? From: https://www.facebook.com/people/Amanda-Venis/100007048338662

    While I cannot conclude for certain that Open Access Text was acquired (or originally launched) by OMICS Group, I can report that some evidence points to a connection between the two imprints.

    Open Access Text is included on my list of questionable publishers, and it’s a massive spammer. It may be associated with or owned by OMICS Group. I recommend that researchers not submit manuscripts to its journals.

    Hat tip: Dr. Norman H. Sleep

    Appendix: List of Open Access Text (OAT) journals as of 2015-10-01

    1. Clinical Case Reports and Reviews (CCRR)
    2. Clinical Obstetrics, Gynecology and Reproductive Medicine (COGRM)
    3. Clinical Proteomics and Bioinformatics (CPB)
    4. Clinical Research and Trials (CRT)
    5. Contemporary Behavioral Health Care (CBHC)
    6. Dental, Oral and Craniofacial Research (DOCR)
    7. Fractal Geometry and Nonlinear Analysis in Medicine and Biology (FGNAMB)
    8. Frontiers in Nanoscience and Nanotechnology (FNN)
    9. General Internal Medicine and Clinical Innovations (GIMCI)
    10. Global Anesthesia and Perioperative Medicine (GAPM)
    11. Global Dermatology (GOD)
    12. Global Hormonal Health (GHH)
    13. Global Surgery (GOS)
    14. Global Vaccines and Immunology (GVI)
    15. Integrative Cancer Science and Therapeutics (ICST)
    16. Integrative Food, Nutrition and Metabolism (IFNM)
    17. Integrative Molecular Medicine (IMM)
    18. Integrative Obesity and Diabetes (IOD)
    19. Integrative Pharmacology, Toxicology and Genotoxicology (IPTG)
    20. Journal of Integrative Cardiology (JIC)
    21. Journal of Systems and Integrative Neuroscience (JSIN)
    22. Journal of Translational Science (JTS)
    23. New Frontiers in Ophthalmology (NFO)
    24. Pediatric Dimensions (PD)


    denverjeffreyAnother spammer. Open Access Text Pvt. Ltd Suite A, 36-40 Copperfield Road, Mile End, London, E3 4RR, UK info@oatext.com +44 203 657 9099Amanda VenisdenverjeffreyAnother spammer. Open Access Text Pvt. Ltd Suite A, 36-40 Copperfield Road, Mile End, London, E3 4RR, UK info@oatext.com +44 203 657 9099Amanda Venis

    Loading...
    0 0

    Asia Life Sciences

    Highest author fee in Asia?

    The Philippines-based journal Asia Life Sciences charges authors a submission fee, and, when their papers are accepted, it also charges an exorbitant author fee. The fee is one of the highest open-access author fees in Asia.


    This email from William Sm. Gruezo, the journal’s “Chairman, Board of Editors,” was forwarded to me by an author who submitted a paper to the journal. I’ve redacted identifying information from the message.

    From: “Dr. William Sm. Gruezo” <asialifesciences@yahoo.com>
    To: [redacted]
    Cc: “WILLIAM SM. GRUEZO” <asialifesciences@yahoo.com>
    Date: [redacted]
    Subject: Reply to DR. [redacted] re:receipt of paper to ALS Journal from ASIA LIFE SCIENCES [redacted] 2015
    Dear Dr [Redacted],

    Acknowledge with appreciation your kind submission of a paper to ASIA LIFE SCIENCES (ALS). Please see attached set of proforma reply or information.  Kindly prepay the review process fee of US$200 per paper by return e-mail/ASAP through bank transfer payment (see attachéd for bank account details) in order for your paper to be sent to reviewers immediately. After your paper has been accepted for publication, a publication fee of THREE THOUSAND FIVE HUNDRED US DOLLARS (US$3,500) per accepted paper (starting fee) should be prepaid instantly through bank transfer payment in order to insure that your paper will be included in the next issue of ALS. In return, author(s) will receive one mint hard copy of the Journal issue and fifteen reprints of his/her/their paper to be sent by airmail/air parcel post.

    Your immediate acknowledgement of receipt of this  reply is requested. Kindly use both my e-mail addresses whenever you will send a reply or message to ASIA LIFE SCIENCES.

    Thank you.

    Truly yours,

    DR. WILLIAM SM. GRUEZO
    Chairman, Board of Editors/Chief Editor
    ASIA LIFE SCIENCES
    81 Governor F.T. San Luis Avenue
    Masaya, Bay 4033, Laguna
    PHILIPPINES
    Mobile No. (063) (049) 0915-360-4660
    e-mails: asialifesciences@yahoo.com
    wsmgruezo@gmail.com
    http://journals.uplb.edu.ph/index.php/ALS
    [redacted] 2015

    As the email shows, the journal charges a $200 submission fee, even though the journal’s website indicates the fee, rarely charged by scholarly journals, is only $100.

    review process fee

    Make that $200.

    The email from the editor indicates the author fee is a whopping $3,500, and the fee is not stated on the journal’s website. Instead, the author guidelines only make a passing reference to the fee, without stating the amount:

    To defray the cost of publication, author(s) of accepted manuscripts would be requested to pay a publication fee, the exact amount of which will be determined on or before printing time. Author(s) will be informed of this publication fee through notice of acceptance of their manuscripts.

    All author fees should be clearly stated on open-access journal websites, especially if the fee is high, as in this case. This sneakiness on the part of the journal is unprofessional.

    Also unprofessional is the journal’s overstatement of its impact factor. At the top of the journal’s main web page, the journal states, “Asia Life Sciences has an Impact Factor of 0.259.”

    Asia Life Sciences former impact factor

    False advertising.

    This is the value from last year. The current impact is a lot lower: 0.075. This information should be updated immediately on the journal’s website.

    It’s likely they left the higher figure on the website to entice authors to submit articles, authors who are then charged thirty-five hundred dollars.

    The sole reason this journal is able to charge a $3,500 author fee is because of its impact factor, which it may not have for long at the current rate of decline.

    Asia Life Sciences is one of 14 titles published by UPLB Journals Online at the University of the Philippines Los Baños.

    Hat tip: Dr. Mohd Hasnain Md Hussain



    denverjeffreyAsia Life Sciencesreview process feeAsia Life Sciences former impact factordenverjeffreyAsia Life Sciencesreview process feeAsia Life Sciences former impact factor

    0 0

    David Publishing Company

    The source of much spam email.

    David Publishing Company is among the most annoying scholarly open-access publishers. It incessantly spams pretty much everyone in higher education, medicine, and research.

    It specializes in spamming people making presentations at conferences, timing the spam to arrive right after the presentation is completed and inviting the victim of the spam email to convert the presentation into a scholarly article for one of its many journals.

    The publisher has been on my list for years. It publishes 50 journals (see list below). It used to give this New York City apartment building as its headquarters address:

    240 Nagle Avenue # 15C
    New York, NY 10034
    USA

    Now, the website puts the headquarters here:

    1840 Industrial Drive, Suite 160
    Libertyville, IL 60048
    USA

    They’ve also used a City of Industry, California address in the past. David Publishing Company is really based in Jianghan District, Wuhan, Hubei, China.

    Their spam emails (example here) typically promise a 2-3 week peer review. The publisher requires that authors both pay an author fee and transfer their copyright to David Publishing Company. It’s an open-access publisher, but for a time in 2012 it flipped its model to the subscription model. Also in 2012 they claimed they were based in El Monte, California.

    In the past, I received correspondence from a representative of David Publishing named Kunderi Mahaboob. Now it comes from Shelly Shen.

    In fact, they recently sent me this package of print journals. The package was shipped from Wuhan, and it included this cover letter promising a gift of Chinese tea.

    David Publishing journals

    These are the print copies of their journals they shipped to me from Wuhan, China.

    Most of David Publishing Company’s journals cover fields of study already saturated with subscription and open-access journals, including, for example, Economics World.

    Journal of Communication and Computer

    Should be “Computers.”

    Scholarly publishers need people with expertise in the industry to succeed. Merely wanting to earn money as a scholarly publisher and going through the motions won’t work. David Publishing Company is a bottom-tier publisher, a massive spammer, and a publisher that all researchers should avoid.

    Appendix: List of David Publishing journals as of 2015-10-03

    1. China-USA Business Review
    2. Chinese Business Review
    3. Computer Technology and Application
    4. Economics World
    5. History Research
    6. International Relations and Diplomacy
    7. Journal of Aerospace Science and Technology
    8. Journal of Agricultural Science and Technology A
    9. Journal of Agricultural Science and Technology B
    10. Journal of Chemistry and Chemical Engineering
    11. Journal of Civil Engineering and Architecture
    12. Journal of Communication and Computer [sic]
    13. Journal of Control Science and Engineering
    14. Journal of Cultural and Religious Studies
    15. Journal of Earth Science and Engineering
    16. Journal of Electrical Engineering
    17. Journal of Energy and Power Engineering
    18. Journal of Environmental Science and Engineering A
    19. Journal of Environmental Science and Engineering B
    20. Journal of Food Science and Engineering
    21. Journal of Geodesy and Geomatics Engineering
    22. Journal of Geological Resource and Engineering
    23. Journal of Health Science
    24. Journal of Hydraulic Engineering
    25. Journal of Life Sciences
    26. Journal of Literature and Art Studies
    27. Journal of Materials Science and Engineering A
    28. Journal of Materials Science and Engineering B
    29. Journal of Mathematics and System Science
    30. Journal of Mechanics Engineering and Automation
    31. Journal of Modern Accounting and Auditing
    32. Journal of Pharmacy and Pharmacology
    33. Journal of Physical Science and Application
    34. Journal of Shipping and Ocean Engineering
    35. Journal of Sports Science
    36. Journal of Statistical Science and Application
    37. Journal of Tourism and Hospitality Management
    38. Journal of Traffic and Transportation Engineering
    39. Journal of US-China Medical Science
    40. Journal of US-China Public Administration
    41. Journalism and Mass Communication
    42. Management Studies
    43. Philosophy Study
    44. Psychology Research
    45. Sino-US English Teaching
    46. Sociology Study
    47. US-China Education Review A
    48. US-China Education Review B
    49. US-China Foreign Language
    50. US-China Law Review


    denverjeffreyDavid Publishing CompanyDavid Publishing journalsJournal of Communication and ComputerdenverjeffreyDavid Publishing CompanyDavid Publishing journalsJournal of Communication and Computer

    0 0

    BioMed Central

    BioMed Central, anyone home?

    Biomed Central has published an obviously bogus scholarly article that apparently uses the “template-plagiarism” technique, crafting a new article from an earlier one, changing the data and some of the text.

    The original article is entitled, “Decreased expression and clinical significance of miR-148a in hepatocellular carcinoma tissues.” This paper was published in the European Journal of Medical Research in December, 2014. As far as I know, both the research and publishing processes of this paper were completely ethical.

    Original BMC article

    The original article.

     

    Templated BMC article

    The later, unoriginal article.

    The second article is entitled, “Decrease expression and clinicopathological significance of miR-148a with poor survival in hepatocellular carcinoma tissues.” It appears to have been created by using the first article as a template. Much of the wording is the same, and one of the figures is the same except the data is a little different.

    Figure 1 figure 2

    Original (left) and likely copy (right).

    The later paper is shorter than the first, with only about two pages of real text. Also, the later, suspect article does not cite the first one. The title contains an error (Decrease instead of Decreased) and the text has not been copyedited and is barely readable. See for example, this excerpt:

    Although the clinical staging have used in clinical decision, but improvement of molecular mechanism can be useful to clarify the role of new markers in the treatment and prognosis of HCC (p. 1).

    There is also the possibility that the data reported in the later paper was just made up, rather than generated through actual research.

    The paper’s seven co-authors are:

    Hossein Ajdarkosh, Gastrointestinal and Liver Disease Research Center (GILDRC), Firoozgar Hospital, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

    Masoomeh Dadpay, Department of Pathology, Imam Reza Hospital, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran

    Emad Yahaghi, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran

    Elham Rostami Pirzaman, Department of Biotechnology and Nanotechnology, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran

    Amir Farshid Fayyaz, Department of Legal Medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran

    Ebrahim Khodaverdi Darian, Young Researchers and Elite Club, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

    Aram Mokarizadeh, Cellular & Molecular Research Center, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran

    Now each of these co-authors has gotten academic credit for an article published in an international, impact factor (2.60) journal, and Springer Nature, the owner of the BioMed Central imprint, is happy because it earned the £1370/$2145/€1745 author fee.

    BMC lists the editor-in-chief of Diagnostic Pathology as Anil V. Parwani from Ohio State University.

    The suspect paper was published in August, 2015. It was “Received: 15 June 2015 [and] Accepted: 28 July 2015.” So the time from submission to publishing was about seven weeks.

    This is scholarly open-access publishing.



    denverjeffreyBioMed CentralOriginal BMC articleTemplated BMC articleFigure 1 figure 2denverjeffreyBioMed CentralOriginal BMC articleTemplated BMC articleFigure 1 figure 2

    0 0

    SciRes Literature and Gavin Publishers

    The logo and tagline for SciRes Literature (left) and a journal cover image from Gavin Publishers (right).

    The system of payments from authors is spurring the creation of many new companies seeking researchers’ money, especially grant-funded researchers. Many of these new companies are pay-to-publish scholarly publishers, including these two, SciRes Literature and Gavin Publishers.

    SciRes Literature

    Let’s start with SciRes Literature, which — apparently — is short for Scientific Research Literature. Its tagline is “Profound source of knowledge.” None of its journals has any published articles yet, so at the present time, this publisher is a profound source of nothing.

    SciRes Literature launched with 28 journals, all in the biomedical sciences, and all in fields already super-saturated with existing subscription and open-access journals, fields like cardiology and surgery. None of the journals fills any gap.

    The “Contact” links on the website don’t work, and I cannot determine where this publisher is based. The domain-name data shows a Salinas, California address, possibly making this Monterey County’s first predatory publisher, but in fact it’s probably not really based there.

    I suspect the publisher is really based in South Asia, and the owner likely has dreams of quick and easy riches from the gold OA publishing business. Good luck with that.

    Gavin Journals

    This publisher uses Open Journal Systems, the open-source journal management software from the British Columbia-based, collectivist organization called Public Knowledge Project. Open Journal Systems is a predatory publisher favorite.

    Gavin Journals is a particular shabby and dull implementation of the open-source software. It’s minimalist and uninspired, likely using all the default settings. It has some of the very worst journal cover images I’ve ever seen. Here’s a particularly dumb one:

    Gavin Journal of Emergency Medicine

    One of the worst journal cover images I’ve ever seen.

    What emergency medicine researcher would want to submit his or her work to such an amateurish-looking journal? Probably none, and I suspect Gavin Publishers was set up by someone who is following an open-access publisher recipe, quickly setting up a site, eager to start spamming for articles and processing credit card payments.

    They don’t explain the “Gavin” in Gavin Publishers. The publisher lists its contact address [exactly] like this:

    5911 Oakridge way,
    Lisle,
    Illinois – 60532

    That’s not how we format addresses in the U.S. This location is in a residential neighborhood, making this yet another Illinois-based questionable publisher based on a tree-lined, residential street. Gavin is now spamming for editorial board members, the spam emails signed by “Keisha Snyder.”

    In the coming weeks, many thousands of researchers around the world will probably receive spam emails from SciRes Literature and Gavin Publishers. When yours arrive, I recommend you delete them.

    Appendix 1: List of SciRes Literature journals as of 2015-10-17

    1. SRL Alzheimer’s & Parkinson’s Disease
    2. SRL Anesthesia
    3. SRL Biotechnology & Bioengineering
    4. SRL Cancer & Cellular Biology
    5. SRL Cardiology (SRL Cardiology Therapeutics)
    6. SRL Cardiovascular Diseases & Diagnosis
    7. SRL Case Reports & Short Reviews
    8. SRL Dermatology: Clinical Research
    9. SRL Diabetes & Metabolism
    10. SRL Gastroenterology & Hepatology
    11. SRL Immunology & Immunotherapy
    12. SRL Nephrology and Therapeutics
    13. SRL Neurological Disorders
    14. SRL Neurology & Neurosurgery
    15. SRL Nutrition & Food Science
    16. SRL Oncology & Hematology
    17. SRL Ophthalmology
    18. SRL Pathology
    19. SRL Pediatrics & Neonatal Care
    20. SRL Pharmacology & Therapeutics
    21. SRL Proteomics & Bioinformatics
    22. SRL Reproductive Medicine & Gynecology
    23. SRL Stem Cell & Research
    24. SRL Surgery
    25. SRL Urology
    26. SRL Vaccines & Vaccinations
    27. SRL Vascular Medicine
    28. SRL Virology & Infectious Diseases

    Appendix 2: List of Gavin Publishers journals as of 2015-10-17

    1. Gavin Journal of Addiction Research and Therapy
    2. Gavin Journal of Anesthesiology
    3. Gavin Journal of Cardiology and Cardiovascular Diseases
    4. Gavin Journal of Case Reports
    5. Gavin Journal of Cell Biology & Tissue Biology
    6. Gavin Journal of Dental Sciences
    7. Gavin Journal of Dermatology Research and Therapy
    8. Gavin Journal of Diabetes and Metabolic Disorders
    9. Gavin Journal of Emergency Medicine
    10. Gavin Journal of Food and Nutritional Science
    11. Gavin Journal of Nanomedicine & Nanotechnology
    12. Gavin Journal of Oncology Research and Therapy
    13. Gavin Journal of Ophthalmology
    14. Gavin Journal of Orthopedic Research & Therapy
    15. Gavin Journal of Pediatrics
    16. Gavin Journal of Stem Cell Research and Therapy


    denverjeffreySciRes Literature and Gavin PublishersGavin Journal of Emergency MedicinedenverjeffreySciRes Literature and Gavin PublishersGavin Journal of Emergency Medicine

    0 0

    Institute of Science Index

    Impostor ?

    I learned recently of the “Institute of Science Index.” It appears vaguely similar in some ways to Journal Citation Reports, the database now published by Thomson Reuters that supplies journal impact factors.

    Journal Citation Reports is commonly referred to as ISI, the initials of the organization that originated it, the Institute for Scientific Information.

    Arthur S Parr

    Strange claims.

    This new website describes itself this way:

    The Institute of Science Index (ISI) was founded by Arthur S. Parr in 1960. It was acquired by the International Association for College and University Education(IACUE) in 1998, became known as IACUE ISI and now is part of the Social and Science business of the multi-billion dollar IACUE.

    It uses a URL that is, perhaps, intended to mislead: http://www.isi-database.org/

    Close, but not the real thing.

    It uses a URL that is, perhaps, intended to mislead: http://www.isi-database.org/

    The website’s “Contact Us” page gives no information about where it is based, but its domain-name registration data points to a Taiwan headquarters:

    Admin Name:JUN I CHEN
    Admin Organization:JUN I CHEN
    Admin Street: No.32, Kunshen Rd., Anping Dist., Tainan City 708, Taiwan (R
    Admin City:Tainan
    Admin State/Province:Tainan
    Admin Postal Code:700
    Admin Country:TW
    Admin Phone:+886.069742539

    The business model — if any — of this website is unclear.

    How will it generate revenue? The website claims its director is Dr. Rene Ruth, but that name sounds made up to me.

    Also, what is the IACUE, International Association for College and University Education? Is it really a “multi-billion dollar” organization as the website claims?

    The website is dense — it offers several lists of journals and lots of other information. Someone put a lot of effort into it, but the fake names and vague similarity to the real ISI betray it as just another suspicious, scholarly-publishing related website.

    Predatory publishers and related scams began to explode in South Asia about four years ago. Now we are observing the start of a similar explosion of publishers and scams in East Asia.



    denverjeffreyInstitute of Science IndexArthur S ParrIt uses a URL that is, perhaps, intended to mislead: http://www.isi-database.org/denverjeffreyInstitute of Science IndexArthur S ParrIt uses a URL that is, perhaps, intended to mislead: http://www.isi-database.org/

    Loading...
    0 0

    microRNA Dong

    The original article, published in April, 2015.

    microRNA Ali

    This later article, published in September, 2015, apparently uses the earlier article as a template.

    Another apparent case of “template-plagiarism” in a BioMed Central (BMC) journal has come to light following my blog post on a similar case recently. It appears that the later article was created using the earlier one as a template, as in the earlier case. Both papers appear in the same journal, Diagnostic Pathology.

    In this case, the original paper is “Decreased expression of microRNA-124 is an independent unfavorable prognostic factor for patients with breast cancer.” It was submitted to the journal in November, 2014 and published at the end of April, 2015. There is no evidence or indication of any ethical problems with this earlier paper.

    The later paper is entitled “Down-regulated microRNA-124 expression as predictive biomarker and its prognostic significance with clinicopathological features in breast cancer patients.” According to the paper, it was received on June 3, 2015, accepted on August 28, 2015, and published on September 29, 2015.

    Like the last case, this later paper is short, with only about two pages of text. It does not cite the earlier paper. Much of the text almost or nearly matches the text of the earlier paper. The papers’ conclusions demonstrate this similarity:

    Similar conclusions.

    Similar conclusions.

    The article lists the five co-authors as:

    Ali Arabkheradmand, Department of Surgery, Cancer and Reconstructive Surgeon, Cancer Institute, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    Aghdas Safari, Department of Gynecology, Khanevadeh Hospital, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    Mehri Seifoleslami, Department of Gynecology, Khanevadeh Hospital, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    Emad Yahaghi, Department of Molecular Biology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    Masoumeh Gity, Department of Radiology, Medical Imaging Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    Again, BMC lists the editor-in-chief of Diagnostic Pathology as Anil V. Parwani from Ohio State University.

    How many other cases are there like this in BioMed Central Jornals?



    denverjeffreymicroRNA DongmicroRNA AliSimilar conclusions.denverjeffreymicroRNA DongmicroRNA AliSimilar conclusions.

    0 0

    Global Journals Inc

    A completely inept scholarly publisher.

    If you haven’t already, you may soon receive an annoying spam email from an Indian publisher called Global Journals Inc. (US). This publisher misrepresents its real headquarters location in its name and web address. It also provides much additional false and misleading information, all with the aim of getting you to submit your paper and pay the hefty author fee.

    Global Journals Inc. publishes seven broad-scoped journals, including the ineptly titled Global Journal of Researches in Engineering. It claims to be based in the U.S. and even uses “US” in its name, but it’s really based in India.

    The journals’ author fees range from $300 to $420, and given the their low quality, this is a complete rip off. Indeed, in addition to paying these fees, authors must agree “to transfer [their] research’s copyright to Global Journals Inc. (US).”

    The publisher has a page aimed at helping its authors improve their writing skills called “How to Write Good Paper [sic].”

    How to Write Good Paper

    How to publish dumb journal.

    They promise “Period of Processing : Fifteen Days,” and I assume this means your paper will be accepted within two weeks at the longest. However, their spam email says, “The process of publication is expected to be completed within three to five weeks.

    The spam email is full of nonsense as well. For example, it claims:

    Global Journals Inc. (US) is well known – the leading and fastest growing research publishing organization in the world.

    This statement is completely false.

    Their spam emails pander to authors, praising an earlier paper and inviting another, e.g.,  “I came across your research paper … and feel that your research is having a very good impact.”

    When you receive your copy of the spam email from Global Journals Inc. (US), I recommend that you delete it.

    Appendix: List of Global Journals (US) journals as of 2015-10-29

    1. Global Journal of Computer Science and Technology
    2. Global Journal of Human Social Science
    3. Global Journal of Human Social Sciences
    4. Global Journal of Management and Business Research
    5. Global Journal of Medical Research
    6. Global Journal of Researches in Engineering
    7. Global Journal of Science Frontier Research

    Note: I blogged about this publisher when it first launched in May, 2012. It launched with 52 titles.



    denverjeffreyGlobal Journals IncHow to Write Good PaperdenverjeffreyGlobal Journals IncHow to Write Good Paper

    0 0

    Bentham Open

    Pay-to-Publish with a Middleman?

    I have observed what may be evidence of article brokers at work in a number of Bentham Open journals.

    Bentham Open is a Sharjah-based open-access publisher with over 100 low-quality OA journals in its portfolio. The publisher has been included on my list since 2011. Its non-open-access counterpart is Bentham Science Publishers.

    It appears that there are some suspicious publishing practices in many of the Bentham Open journals. I suspect that some article brokers may have arranged the publishing of some or all of the papers in several Bentham Open journals.

    Article brokers provide the service of arranging publication in indexed journals for their clients, the authors of the papers. In many countries, for graduation or promotion, authors need to publish one or more scholarly articles in journal that has an impact factor, is indexed in Scopus or Engineering Village (Compendex), or some other internationally respected index.

    China map

    China.

     

    If you look at the tables of contents of some of the Bentham Open journals, you’ll see dozens of articles in each issue, and the authors are all from China.

    This may be evidence of an article broker in action. Some of the Bentham Open journals are indexed in respected academic indexes. China is a country in which many universities require publication in international indexed journals for graduation or academic promotion.

    Here are the Bentham Open journals that I find suspicious:

    It’s difficult to illustrate this practice in a blog post, so I invite you to click on one or more of the links above and examine the tables of contents.

    It’s not normal for a publisher based in a Middle Eastern country to publish papers exclusively from one country in East Asia. Most international journals publish papers from diverse regions and countries.

    Bentham Open was among the first publishers I added to an early list I had in 2010. I don’t think its journals are a good place for honest researchers to submit their work.

    The publisher’s new and questionable practice of publishing large batches of papers from a single country is highly suspicious and not standard practice for high quality scholarly journals.



    denverjeffreyBentham OpenChina mapdenverjeffreyBentham OpenChina map

    0 0

    Everant WAST

    The world’s two newest scholarly publishers, both failures.

    Two strange, scholarly open-access publishers recently launched and began spamming for article submissions. While early predatory publishers copied the look and feel of legitimate publishers’ websites, recent launches, such as these, are essentially copies of copies, with each new generation of OA publisher wilder than the earlier one. Here I’ll describe new publishers Everant Publisher Pvt Ltd and WAST.

    Welcome to Everant

    Unbelievably bad welcome message.

    Everant

    Everant Publisher Pvt Ltd is based in Mandsaur, India and launched with twenty, broad-scoped journals (list below). I learned about it through a spam email I personally received from them inviting me to submit a paper.

    The journal displays an illiterate welcome message, as shown in the image above. Copied verbatim, it says,

    “EVERANT- A Researcher who can built our self by research work with the help of Education to success their Vision with Effort of Revolution for Achievement with Neat Teamwork that is known as “EVERANT

    As a marketing strategy, the publisher created a new name (Everant) and gave it a definition, but the name, definition, and publisher itself are all failures.

    Each of the journal titles combines two topics, a strategy to facilitate the creation of unique titles and to further broaden the scope of each journal. Some of the journal titles don’t make sense, such as Journal of Language Literature. In its cover image, the journal’s title is given as Journal of Language Literature and Library.

    Journal of Language Literature and Library

    Journal of ineptitude.

    WAST

    WAST stands for World Academy of Science and Technology. It is not an “academy” in any honest sense. It’s just a newly-minted website that wants to make easy money from researchers. The publisher states its location as:

    WAST Headquarter

    187 E. Warm Springs Rd., Suite B375,
    Las Vegas, Nevada 89119, US

    Of course, the firm is not really based in the U.S. It uses the address of a virtual office company called MyNewCompany.com, Inc.

    World Academy of Science and Technology

    Another fake academy.

    I think they’re really based in India, but there may also be some Malaysian and Russian connections.

    Describing themselves, they say this:

    World Academy of Science and Technology is one of the world’s scientific research union, which is for holistic professionals, doctors, scientist & research scholars that provide a forum where members may exchange ideas, information, techniques and methodologies. This is an official website of the World Academy of Science and Technology is constituted to promote association amongest Engineers, Pharmacists, Doctors, Scientists, Law experts, Hotel Managements Experts, Social Science Professionals and other Professionals involved in research and innovation.

    The firm publishes thirteen journals whose titles all begin with “International Journal of” and whose subjects are already saturated with open-access journals.

    Finally, they promise a two-week turnaround time between submission and publication:

    Call for papers December 2015

    Submission to publication in to weeks.

     The owners of both of these two new scholarly publishers naively think they can cash in on the open-access movement. They will deceive only a very few.

    However, some researchers will use the easy publishing the publishers offer and get easy publications to be used for academic credit at colleges and universities that use quantity and not quality in their evaluation of research.

    Appendix: Lists of journals for each publisher as of 2015-11-14

    Everant

    1. Account and Financial Management Journal
    2. Civil Engineering and Architecture Journal
    3. Engineering and Information Science Technology Journal
    4. Food Science and Sports Science Journal
    5. Health Science and Biomedical Journal
    6. International Economy Review and Research
    7. Journal of Agriculture and Dairy
    8. Journal of Language Literature
    9. Journal of Life Science and Biotechnology
    10. Journal of Medical Practice and Review
    11. Journal of Robotic and Cybernetics Research
    12. Management and Economic Journal
    13. Mathematics and Computer Science Journal
    14. Engineering and Technology Journal
    15. Medical and Clinical Invention Journal
    16. Medical Surgery and Case Studies
    17. Microbiology and Biochemistry Journal
    18. Nursing and Midwifery Journal
    19. Plant and Animal Science Journal
    20. Social Science and Humanities Journal

    WAST

    1. International Journal of Advanced Animal Biotechnology
    2. International Journal of Advanced Medical and Health Sciences
    3. International Journal of Sports Fitness and Exercise Sciences
    4. International Journal of Advances in Computer Science and Information Technology
    5. International Journal of Agriculture and Environmental Sciences
    6. International Journal of Chemical Engineering
    7. International Journal of Cloud Computing & Big Data
    8. International Journal of Emerging Advancements in Electronics and Electrical Engineering
    9. International Journal of Emerging Trends in Engineering, Science & Technology
    10. International Journal of Management, Economics and Finance
    11. International Journal of Mechanical & Civil Engineering
    12. International Journal of Remote Sensing, GIS and Earth Sciences
    13. International Journal of Robotics and Artificial Intelligence


    denverjeffreyEverant WASTWelcome to EverantJournal of Language Literature and LibraryWorld Academy of Science and TechnologyCall for papers December 2015denverjeffreyEverant WASTWelcome to EverantJournal of Language Literature and LibraryWorld Academy of Science and TechnologyCall for papers December 2015

    0 0

    Yoo-geun Song

    Yoo-geun Song turns 18 next week.

    South Korean prodigy Yoo-geun Song is 17 years-old and about to complete his Ph.D. in astrophysics. The boy genius, along with his dissertation adviser Seok Jae Park, co-authored an article published last month in The Astrophysical Journal, but regrettably, the article closely matches a book chapter published in 2002. The chapter is not cited in the new article.

    The recently-published article is entitled “Axisymmetric, Nonstationary Black Hole Magnetospheres: Revisited,” and it was published in October 2015 (vol. 812.1) in The Astrophysical Journal. Here’s evidence of the matching text:

    Introduction 2015

    The introduction to the 2015 article.

     

    Introduction 2002.jpg

    The introduction to the 2002 book chapter.

    The first image above shows the recent article. The second image is copied from a book chapter entitled “Stationary versus Nonstationary Force-Free Black Hole Magnetospheres.” The chapter appears in a book called Black Hole Astrophysics 2002, published by World Scientific. The chapter’s sole author is Song’s adviser, Seok Jae Park.

    Here’s additional evidence:

    abstract 2015

    The abstract from the 2015 article.

    abstract 2002

    The abstract from the 2002 book chapter.

    I note that the title of the article published last month has the word “Revisited” at the end. However, the article does not cite the 2002 book chapter, and the text and equations in the new article are presented as original.

    The author instructions for the American Astronomical Society, publisher of The Astrophysical Journal, state, “Articles published in the journals of the American Astronomical Society (AAS) present the results of significant original research that have not been published previously.”

    The new article has updated references and an additional conclusion. There are additional, minor changes, but the bulk of the text and equations in the 2015 article appear to duplicate the 2002 work.

    I have emailed the AAS and requested an investigation. The journal has not yet had sufficient time to investigate the case, and I’m sure AAS will handle it properly. My concern is not with the journal but with the paper’s authors. An additional complication is that the editor of The Astrophysical Journal, Ethan Vishniac, has co-authored at least one paper with the boy’s dissertation adviser, Seok Jae Park.

    Song — who according to Wikipedia started university at age eight — is set to begin work as a post-doc after he graduates with his astrophysics Ph.D. in February. Let’s hope he gets some better advising.

     



    denverjeffreyYoo-geun SongIntroduction 2015Introduction 2002.jpgabstract 2015abstract 2002denverjeffreyYoo-geun SongIntroduction 2015Introduction 2002.jpgabstract 2015abstract 2002

    Loading...

older | 1 | .... | 8 | 9 | (Page 10) | 11 | 12 | newer


Loading...